-
Home
-
About Persontrafik
-
Plan your visit
-
For exhibitors
- Confirmed exhibitors 2024
-
Kan god design få fler att resa?
Description
Hur kan design locka nya resenärer, samt behålla de nuvarande? Hur tänker en helt kommersiell aktör om design?
Att resa tillsammans kommer bli allt viktigare för ett hållbart samhälle, ett konkret exempel på Shared Economy. För att lyckas locka vaneresenärer att byta från bil till tåg, buss och spårvagn behöver trenden matchas med morötter. Design är en delmängd bland många andra.
Johan Ekman har två koncept. Ekmanresor som arbetar B2C. temafärgen för detta är blått. Andra konceptet är Ekmanbuss som arbetar B2B. I båda koncepten ingår även guldfärg för att betona exklusivitet. Han kommer även beröra svårigheter med att få tillverkare att förstå designens betydelse i form av bl.a ökad kundnöjdhet, eller gäst som Johan brukar säga.
Johan Larsvall har en gedigen erfarenhet att hjälpa tillverkare och trafikoperatörer att skapa en attraktiv resandemiljö, med hög nivå på estetik och komfort. Det har lett till en rad internationella designutmärkelser som kvitton på lyckade satsningar. Här kommer att visas exempel från samarbeten med SJ, SL, Bombardier, Arlanda Express, Stadler, Alstom med flera, hur designprocesser kan se ut.
SAS har de senaste åren satsat på en ny uppdaterad design utvecklad med kunden i fokus. SAS levererar nu en tydlig ”blå” tråd som är anpassad för respektive miljö i resekedjan, digitalt, på marken och i luften. Hur har kunderna svarat på den blå tråden, och hur har SAS utvecklat sin design för att stärka varumärket och för att öka kundnöjdhet och betalningsviljan?
Anna Wilson har en bred erfarenhet av flygnäringen, idag som VP Public & International Affairs på SAS. SAS har ett aktivt designarbete och har vunnit flera olika designpriser genom åren.